szerda, november 24

Sáraalvás meséje

15 hónap után azt hiszem elmondhatom, hogy Sacóval igazán nagy problémák nem voltak (már a kórházban sem sárgult be, mint az újszülöttek nagy része, az oltásokat is jól viselte, evett általában rendesen, jól fejlődött), csak az alvással, főleg elalvással. Éber baba. Én mindenre szépen lassan szoktattam rá e téren. Pár hónapos koráig sokat ringattuk, csak úgy aludt el. Majd következett a cicin elalvós fázis. Hónapokig tartott. Amikor rájöttem, hogy nem kell ringatni, csak cici kell neki és elaszik, megkönnyebbűlés volt egy darabig. Egy idő után már zavart: 1. mindig csak én tudtam elaltatni, 2. már akkora lett, hogy evett egyebet, cicit csak elalvásoknál használtunk. Annyira megszokta, hogy ha kivettem a szájából gyakran megébredt, kezdtem előlről. És persze vele kellet lenni sokáig, miután elaludt nem mozdíthattuk, mert felébredt, tehát elfoglalt egy nagy ágyat, biztonsági intézkedések kellettek, nehogy leessen. Idegtépő! Aztán más (apa, keresztmama) is eltudta már altatni, de nálam állandóan cicit keresett. Amikor 1 éves lett, úgy döntöttem abbahagyom a szoptatást, ha ez kell ahhoz, hogy megtanuljon elaludni. Azzal kezdtük, hogy mindig más altatta 3 napig a nagymamánál (délutáni + esti alvás maradt csak már). Én is ott voltam, de altatásnál kijöttem a szobából. Persze sírt, de mama simogatta, altatta. Ott jöttünk rá a sötét szoba csodatévő szerepére. Bevezettük az elsötétítést. Megvagyok győződve, hogy a sötétség segíti az elalvásban, ezért sötétet csinálok a szobában nappal is elalváshoz. Ha más altatta már nem kellett cici, így szokott le. Tőlem még néha követelte, úgy aludt el kb 10 napig, hogy feküdtem mellette, simogattam, énekeltem, ő sírt, mászkált, de nem adtam cicit. Fájdalmas volt a lelkemnek. De megérte, egyre kevesebbet nyűgőlt, egyre hamarabb belealudt a cicikeresésbe. Pár nap után már nem sírt, csak ott volt mellettem, kereste a helyét. De még mindig nem a kiságyában aludt, nem lehetett beletenni, ébredt fel.
A legnagyobb megvalósításunk: 13 hónapos korában kezdtem, 3 hétig szoktattam, most már simán megy a rituálé és a kiságyban alvás. Először elmondom neki mit fogunk csinálni, majd meg is csináljuk sorban, délben és este ugyanazt (kivéve fürdés, de ebéd és vacsi után fekszik le): besötétítem a szobát, elrakjuk a játékokat (ebben nem mindig vesz részt, van amikor csak nézi), levetkőztetem, ölbeveszem, elnézegetünk/olvasunk egy könyvet, lekapcsoljuk a villanyt együtt, megnézzük a világító csillagokat a falon, beleteszem a kiságyba, énekelek 3-4 altató éneket, simogatom közben, majd elbúcsuzok és kijövök a szobából. Bevált. Az elején sírt amikor kijöttem, de megálltam és nem mentem be. 10-15 percnél sosem sírt többet, ez kb. 1 hetet tartott. Ha ének/simogatás közben feláll az ágyban megölelem, de ritkán veszem ki. Sok-sok türelem kell és kell tudni tűrni egy kicsit, hogy sír, szöszmötöl, nem alszik el egyből. Van olyan is, hogy amikor kijövök ő áll a kiságy szélébe kapaszkodva és vigyorogva mondja, hogy táj-táj. De nem megyek vissza lefektetni. Egy idő után elalszik, persze miután mindent kidobált a kiságyból. Majd ha elaudt bemegyek és betakarom (délután, mert éjjel hálózsákban alszik).
Sok kismama panaszkodik az elalvásra. Nálunk ez vált be. A történethez hozzátartozik, hogy Sára nem cumizott soha, nincs kedvenc játék, párna vagy takaró, semmi. Szóval nem lehet könnyű neki elaltatni magát, de megtanulta. Egy tikkje van: simogatja a lepedőt, de most már ezt is kezdi kihagyni.
Nem hittem, hogy valaha is átalussza gyerekként az éjszakát és elalszik egyedül azokon az altatásokon, amikor feküdt a kiságyban és úgy szoptattam, hogy föléhajoltam, sajgott a derekam, gyomrom nyomta a ágy széle, mert annyira beleakartam szoktatni a kiságyba. Voltak abszurd és kétségbeesett helyzeteink. Egy év után jött el a kiságy ideje, talán meg se kellett volna vegyük olyan hamar. Sok szakirodalom is azt írja, hogy pici korban a baba aludjon nyugodtan az anyukával, így könnyebbek az éjjeli ébredések, szoptatások. A másik okos vélemény pedig pont az ellentéte: ne aludjon felnőttel, mert megszokja, stb. Mi a középutat választottuk, mint megannyi mindenben, de mint minden egyéb, az alvásprobléma is rengeteg féle módon egyénileg variálható.

Nincsenek megjegyzések: